کد خبر: 46261

سفیر سابق ایران در لهستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به شگردهای تبلیغاتی نامزدهای آمریکا عادت داریم/ تفرقه در موافقت یا مخالفت با مذاکره هدف ثانوی طرح مذاکره با ترامپ است

رامین مهمانپرست گفت: موضوع ایران همیشه یکی از شگردهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکاست، باید به نوع شگردهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا عادت داشته باشیم، چراکه یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر همیشه تعیین‌کننده و موثر بوده، موضوع ایران و نوع برخورد با ایران است.

به گزارش«فرهیختگان»، رامین مهمانپرست، سفیر سابق کشورمان در لهستان و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به تحلیل خط خبری جدید رسانه‌های غربی-عربی علیه کشورمان با محوریت مذاکره پرداخت که در ادامه آمده است.

روز گذشته یک خط خبری در رسانه‌های غربی اعلام کرد ترامپ آماده توافق با ایران است و گفته است بعد از انتخابات شرایط سخت‌تر می‌شود و رویترز نیز مدعی شده که صادرات نفت ایران به 1.5 میلیون بشکه رسیده است، خبر سومی که همزمان با این پازل منتشر شد ادعای الجزیره کویت بود که مدعی شده مقامات ایران و آمریکا در عمان درحال مذاکره محرمانه هستند. تحلیل شما از این فضاسازی‌ها چیست؟

به نظر می‌رسد هرچه به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، بحث مانور تبلیغاتی و فضاسازی‌ها جدی‌تر می‌شود، چراکه تیم‌های مشاوره‌ای ترامپ و بایدن به دنبال این هستند که فاصله‌ها را کمتر کنند یا در لحظات آخر برگ‌های بیشتری را رو کنند.

یکی از موضوعاتی که ترامپ و تیم او روی آن تمرکز کردند، مهار ایران است

یکی از موضوعاتی که ترامپ و تیم او روی آن تمرکز کردند، بحث مهار ایران است و فکر می‌کنند اگر بتوانند تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری طوری وانمود کنند که توانسته‌اند ایران را وادار به مذاکره و دادن امتیاز کنند، یعنی ترامپ توانسته یکی از ایده‌های اساسی را که در شروع کار ریاست‌جمهوری داشت، عملی کرده و آرای بیشتری را جذب کند.

طرح مجدد مذاکره در آستانه انتخابات آمریکا ادامه‌دار است؟

این بحثی که درباره مذاکره مطرح می‌شود، در کنار فشارهای حداکثری مفهوم یک کار تبلیغاتی را به ذهن متبادر می‌کند، چراکه کسی که بخواهد مذاکره کند یعنی باید زمینه را برای رضایت طرف مقابل فراهم کند و اگر اشتباهاتی در گذشته داشت، کنار بگذارد و سعی کند اعتماد طرف مقابل را جلب کند.

آمریکا به‌شکل غیرقانونی تحریم‌ها را احیا کرده و دم از مذاکره هم می‌زند!

این درصورتی است که شاهد هستیم آمریکایی‌ها بحث تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را از طریق قطعنامه شورای امنیت دنبال می‌کنند.

در این قضیه 13 عضو شورای امنیت با آمریکا همراهی نکرده و به آن رای ندادند و فقط جمهوری دومینیکن به آن رای داد، حتی آمریکا برخلاف روالی که از برجام خارج شده بود، ادعا کرد به‌عنوان عضو برجام می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند و ازاین‌رو باز هم تلاش کرد تا به‌شکل غیرقانونی تحریم‌ها یکطرفه و یکجانبه علیه شرکت‌ها و کشورهایی را که می‌خواهند با ایران کار کنند، احیا کند. این اقدامات نشان‌دهنده این است که طرف آمریکایی به‌هیچ‌وجه در حرف و اقدامات خود صداقت ندارد.

هدف فضاسازی اخیر علیه ایران برای مذاکره پنهان کردن روابط عادی با رژیم‌صهیونیستی است

 هدف آنها نیز یک کار تبلیغاتی برای فشار آوردن بیشتر و فضاسازی است تا بتواند در حاشیه این فضایی که برای مهار ایران و بحث مذاکره ایجاد می‌شود، بحث عادی‌سازی روابط رژیم‌صهیونیستی و کشورهای عربی را پنهان کند و برگه اصلی ترامپ و تیم او بحث عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی است که دنبال می‌شود.

تفرقه در موافقت یا مخالفت با مذاکره هدف ثانوی طرح مذاکره با ترامپ است

طرح مذاکره علی‌رغم پاسخ منفی ایران با چه هدفی دوباره برجسته می‌شود؟

آنها وقتی اعلام می‌کنند آماده مذاکره هستند درحالی‌که شرایط اقتصادی ایران و معیشتی مردم سخت است، به‌دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف و درگیری بین مردم و برخی صاحب‌نظران هستند تا به خیال خود عده‌ای به طرفداری از مذاکره مساله را دنبال می‌کنند و عده‌ای به مخالفت با مذاکره برخیزند، لذا باز هم اگر بتوانند تفرقه ایجاد کنند آن را یک برگ برنده سیاسی برای خود می‌دانند.

موضوع ایران همیشه یکی از شگردهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکاست

باید به نوع شگردهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا عادت داشته باشیم، چراکه یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر همیشه تعیین‌کننده و موثر بوده، موضوع ایران و نوع برخورد با ایران است.

 

اخبار مرتبط:

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مرتبط ها